Hvilke faktorer gir det beste utgangspunktet for korttidshukommelsen?
Sammendrag
Denne rapporten undersøker hvilken effekt lydlandskapene stillhet, klassisk musikk og egenvalgt musikk med tekst har på korttidshukommelsen hos elever i videregående skole. Deltakerne gjennomførte en hukommelsestest som gikk ut på å memorere en tolvsifret sekvens under de tre nevnte lydforholdene. Et spørreskjema ble brukt for å kartlegge demografiske opplysninger, søvnvaner og subjektive oppfatninger av musikkens effekt på konsentrasjon, i tillegg til å samle inn svarene på memoreringstesten. Funnene indikerer at egenvalgt musikk har en negativ innvirkning på korttidshukommelsen, mens klassisk musikk ikke har en statistisk signifikans forskjell som bekrefter dette. Videre viser resultatene ingen tydelig forskjell mellom gruppen som opplever musikk som konsentrasjonsfremmende og dem som er uenige i påstanden. Undersøkelsen gir derfor innsikt i hvordan lyd påvirker læringsprosesser og konsentrasjon, og kan danne et grunnlag for anbefalinger om lydforhold som optimaliserer korttidshukommelsens kapasitet for videre bearbeidelse av informasjon.