Vandrende veiledning – dialoger i naturen

Forfattere

  • Kristin Hartveit Hansen Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU)

DOI:

https://doi.org/10.15845/ntvp.v2i1.1381

Forfatterbiografi

Kristin Hartveit Hansen, Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU)

Universitetslektor sykepleierutdanningen ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) i Gjøvik. Min bakgrunn er sykepleier med videreutdanning i psykiatri og har en mastergrad i rådgivningsvitenskap fra Institutt for pedagogikk og livslang læring, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ved NTNU i Trondheim. Jeg har veiledning og psykisk helse som mitt hovedfelt og et stort hjerte for pedagogikk og bruk av fortellinger som inngang til kunnskap og forståelse.

Referanser

Aubert, A.-M. (2010). Kroppen som fenomen i veiledning. In B. Karlsson & F. Oterholt (Eds.), Fenomener i faglig veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

Dixon, W. A., Mauzey, E. D., & Hall, C. R. (2003). Physical activity and exercise: Implications for counselors. Journal of Counseling and Development: JCD, 81(4), 502.

Hansen, K. H. (2011). Veiledning blir til mens du går. Masteroppgave, Trondheim: Norges teknisk-naturvitenskapelige universiet (NTNU).

Karlsson, B., & Oterholt, F. (2010). Fenomener i faglig veiledning. Oslo: Universitetsforl.

Koksvik, E. (2009). Naturopplevelse, friluftsliv og vår psykiske helse: Nordic Council of Ministers.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought: Basic books.

Ling, T. (Ed.). (2013). Moving on in Ministry: Discernment for Times of Transition and Change. Church House Publishing.

Løgstrup, K. E. (2008). Den etiske fordring (3. udg. ed.). København: Gyldendal.

Martinsen, E. W. (2011). Kropp og sinn : fysisk aktivitet - psykisk helse - kognitiv terapi (2. utg. ed.). Bergen: Fagbokforl.

Martinsen, K. (2003). Fra Marx til Løgstrup : om etikk og sanselighet i sykepleien (2. utg. ed.). Oslo: Universitetsforl.

Mayer, F. S., Frants, C. M., Bruehlman-Senecal, E., & Dolliver, K. (2009). Why Is Nature Beneficial?: The Role of Connectedness to Nature. Environment and Behavior, 41(5), 607-643. doi:10.1177/0013916508319745

McKinney, B. L. (2011). Therapist's Perceptions of Walk and Talk Therapy: A Grounded Study.University of New Orleans

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax.

Oppezzo, M., Schwartz, D. L., & Greene, R. L. (2014). Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 40(4), 1142-1152. doi:10.1037/a0036577

Ottosson, J. (2007). The importance of nature in coping (Vol. 2007).

Pálsdóttir, A. M., Persson, D., Persson, B., & Grahn, P. (2014). The journey of recovery and empowerment embraced by nature—clients’ perspectives on nature-based rehabilitation in relation to the role of the natural environment. International journal of environmental research and public health, 11(7), 7094-7115.

Tellnes, G. (2003). Samspillet natur - kultur - helse : NaKuHel-konseptet i teori og praksis. Oslo: Unipub.

Tellnes, G. (2009). How can nature and culture promote health? (Vol. 37, pp. 559-561).

Tveiten, S. (2013). Veiledning : mer enn ord (4. utg. ed.). Bergen: Fagbokforl.

Nedlastinger

Publisert

2017-12-20

Hvordan referere

Hansen, K. H. (2017). Vandrende veiledning – dialoger i naturen. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 2(1), 67–73. https://doi.org/10.15845/ntvp.v2i1.1381

Utgave

Seksjon

Praksisnarrativer